May 05

Nostalgia vinde însă nu satisface

Tag: ..in diverseTeodor Mincu @ 09:49

bicicleta_pegas_2012_1

Ne aflăm în fața unui raft de produse. Pe unele le cumpărăm deoarece ne sunt utile, pe altele deoarece sunt frumoase iar altele poate că nu sunt nici frumoase și nici utile însă ne generează o nostalgie. Ne amintim că am folosit acele obiecte în momente fericite ale vieții noastre, cel mai des în copilărie. Copilăria celor ca mine și celor mai în vârstă ca mine a avut loc parțial sau integral în timpul regimului comunist. Atunci toți copii aveau aceleași jucării, populația avea cam aceleași mașini, casele și apartamentele conțineau cam aceleași obiecte (tv-ul cu peștele și mileul său, mobila asemănătoare, etc)

Odată cu 1 mai muncitoresc, cei de la Carrefour au făcut un stand cu produse din „Epoca de Aur”. Am revăzut (noile) biciclete Pegas, jocurile pentru copii „Nu te supăra, frate!”, „Piticot” și alte produse din acea perioadă de timp. Produse pe care le avea în principiu majoritatea populației. Bicicletele Pegas se învârteau undeva la 1200/1400 lei iar jocul „Nu te supăra, frate!” era aproximativ 25 lei.

Singura caracteristică competitivă a acestor produse este nostalgia pe care o generează în sufletul nostru. Dacă le-am înlocui cu niște produse bulgărești din aceeași perioadă de timp cred că ar fi invizibile.

Bicicletele Pegas, sunt simpatice, autentice însă zero ca și fiabilitate. Nu cred că multă lume ar putea urca dealul Cotroceni cu un Pegas (care nu are viteze, de exemplu). Nu știu cum rezistă roțile și cadrul dacă dorești să urci 3 borduri sau dacă treci printr-o groapă mai adâncă. Poate că dacă fabrica Pegas ar fi rămas în viață (acum înțeleg că este mai mult un atelier care încearcă să reînvie acest brand) ar fi evoluat odată cu timpul. Ar fi introdus măcar 3 viteze, poate ar fi folosit un cadru mai ușor și mai rezistent, etc.

De jocurile cu pioane, ce să mai zic. Dacă vei căuta puțin la raftul de jucării vei găsi jocuri de 100 de ori mai educative decât dat cu zarul și împins un pion. Chiar și pentru vârstele fragede ale copiilor.

Adevărul trist este că produsele comuniste nu erau foarte performante, chiar dacă erau făcute în România (sau poate din cauza asta?). Uzinele Dacia au evolutat pentru că au venit străinii și au investit în tehnologie. Nu cred că daciile dinainte de revenirea Renault au avut mare succes în afară și aici mă refer la Dacia Nova, Dacia Berlină (Dedicație sau cum se numea varianta premium), Dacia Liberty și tot așa.

Poate că dacă ar investi o companie de ciclism precum GIANT, TREK într-o uzină Pegas, aceasta ar putea ajunge precum Dacia. Până atunci… cred că locul acestor produse rămâne în amintirile noastre și prin muzee sau proiecte speciale.

Leave a Reply



Switch to our mobile site