Jun 21

„The Facebook Effect”, de David Kirkpatrick

Tag: CarteTeodor Mincu @ 09:36

La recomandarea lui Orlando Nicoară, am făcut efortul de a comanda această carte de pe un site din UK. A costat 7 usd, transportul a fost gratuit (!), dar am și așteptat cca. o lună să ajungă.

Fiind în limba engleză, am avut câteva dificultăți în a înțelege anumite situații însă pot spune că am înțeles cartea în proporție de 90%.

În primul rând filmul „The Social Network” nu descrie decât o mică parte, cea mai comercială (tabloidizată), a întregii povești despre Facebook.

Cartea prezintă în detaliu modul în care Facebook a luat naștere într-un cămin de studenți la Harvard și cum a reușit să ajungă la cei 500 de milioane de utilizatori.

Cele mai interesante părți au fost următoarele:

  • Imediat după scrierea codului și lansare TheFacebook (cum se numea atunci) are un succes fulminant, iar Mark și prietenii săi sunt depășiți din punct de vedere al capacității tehnice
  • Facebook începe să mănânce resurse, Mark începe să se împrumute la părinți pentru a suplimenta numărul de servere
  • Vestea succesului rețelei duce la o bătălie aprigă a investitorilor pentru o parte din acțiunile firmei. Pe fir intervine și Sean Parker, fost proprietar al Napster, care îl ajută foarte mult pe Mark să găsească investitori potriviți
  • Numărul de useri crește vertiginos, urmând ca în câțiva ani Facebook să-și deschidă porțile către întreaga lume
  • Urmează alte runde de investiții, numărul angajaților crește și el vertiginos
  • Având în vedere numărul imens de utilizatori, fiecare schimbare în cadrul platformei devine o provocare pentru gestionarea reacțiilor utilizatorilor ei

Toate ideile de mai sus, plus multe alte idei sunt descrise în detaliu. În opinia mea, Facebook a avut/are un succces foarte mare pentru că nu conține decât reclame discrete și targetate, se mișcă cu o viteză foarte mare și răspunde nevoilor userilor. Să nu uităm că suporturile de limbă au fost realizate cu aportul userilor care au votat fiecare traducere pentru cuvintele din site.

Doresc să remarc și faptul că Mark a trebuit și a avut de unde să se împrumute cu 80 000 de dolari (de la părinți) pentru adăugarea de servere, înainte de prima rundă de finanțare. Nu oricine are la dispoziție o astfel de resursă. Totuși de admirat a fost gândirea pe termen super-lung a lui Mark. În strategia lui, totul abia acum începe :)

La final, oamenii din conducerea facebook ne explică și diferența între ei și Google. Google este o platformă excelentă din punct de vedere tehnic, recomandările pe care ni le face ținând tot de tehnologia implementată de ei. La Facebook recomandările vin din partea oamenilor. „Search engine”-ul Facebook are la bază oameni (prin recomanările lor directe), iar Google tehnologia (avansată).

un comentariu to “„The Facebook Effect”, de David Kirkpatrick”

  1. Steve Jobs – iLeadership, de Jay Elliot » Teodor Mincu: Jurnal de călătorie says:

    […] la facebook a fost o problemă foarte mare modul de monetizare al afacerii, aici nu a existat această […]

Leave a Reply



Switch to our mobile site